
 

 

ANDREWS V. STALLINGS, 1995-NMCA-015, 119 N.M. 478, 892 P.2d 611 (Ct. App. 
1995)  

RONALD E. ANDREWS and JILL ANDREWS, husband and wife, and  
GOLDEN ASPEN RALLY, INC., a New Mexico corporation,  

Plaintiffs-Appellants,  
vs. 

CHARLES STALLINGS, a/k/a Chuck Stallings, and FRANKIE  
JARRELL, each individually and as employees of The  

Ruidoso News, and RALJON PUBLISHING, INC.,  
d/b/a The Ruidoso News, a New Mexico  

corporation, Defendants-Appellees.  

No. 15,238  

COURT OF APPEALS OF NEW MEXICO  

1995-NMCA-015, 119 N.M. 478, 892 P.2d 611  

February 14, 1995, Filed  

APPEAL FROM THE DISTRICT COURT OF LINCOLN COUNTY Richard A. Parsons, 
District Judge  

Certiorari not Applied for  

COUNSEL  

Charles W. Durrett, Charles W. Durrett, P.C., Alamogordo, New Mexico, Attorney for 
Plaintiffs-Appellants.  

William S. Dixon, Charles K. Purcell, Rodey, Dickason, Sloan, Akin & Robb, P.A. 
Albuquerque, New Mexico Attorneys for Defendants-Appellees.  

JUDGES  

BLACK, ALARID, HARTZ  

AUTHOR: BLACK  

OPINION  

{*482} BLACK, Judge.  



 

 

{1} Ronald Andrews ("Andrews"), Jill Andrews, and Golden Aspen Rally, Inc. ("the 
Corporation") filed suit against Raljon Publishing, Inc., owner of the Ruidoso News, 
Frankie Jarrell ("Jarrell"), editor and general manager of the Ruidoso News, and 
Charles Stallings ("Stallings"), a reporter for that newspaper. Plaintiffs sued for 
defamation, intentional infliction of emotional distress, invasion of privacy, and prima 
facie tort. Plaintiffs' claims are based upon a series of articles, editorials, and statements 
that they allege presented false accounts of public proceedings and drew unfair 
inferences from Andrews' actions as both a member of the Ruidoso Village Council 
("the Village Council") and promoter of the Golden Aspen Motorcycle Rally ("the 
Motorcycle Rally"). After entertaining both briefs and oral argument, the district court 
dismissed the complaint. We affirm.  

I. DEFAMATION  

{2} Plaintiffs allege that beginning the second year Andrews was on the Village Council, 
Defendants, "with reckless disregard and malice, published false, unfair and inaccurate 
accounts of public proceedings, more particularly with respect to the meetings of the 
Ruidoso Village Council, which accounts have contained repeated claims or innuendo 
of malfeasance of office on the part of plaintiff, Ronald E. Andrews, all with the intent to 
injure the good standing of said plaintiff." Plaintiffs further allege that Defendants 
"negligently, recklessly, and maliciously published defamatory statements relating to 
plaintiffs Jill Andrews and Golden Aspen Rally, Inc., which statements were understood 
to be defamatory, but which were false." Defendants' allegedly defamatory statements 
deal generally with the authors' opinions regarding the operation of the Village of 
Ruidoso and the use of Andrews' elected governmental position to promote the 
Motorcycle Rally.  

{3} Initially, we consider the common law tort of defamation and the limitations placed 
upon that tort by the First Amendment, U.S. Constitution Amendment I. At common law, 
a statement is considered defamatory "if it has a tendency to render the party about 
whom it is published contemptible or ridiculous in public estimation, or expose him to 
public hatred or contempt, or hinder virtuous men from associating with him." Bookout 
v. Griffin, 97 N.M. 336, 339, 639 P.2d 1190, 1193 (1982). "A defamatory 
communication may consist of a statement in the form of an opinion, but a statement of 
this nature is actionable only if it implies the allegation of undisclosed defamatory facts 
as the basis for the opinion." Restatement (Secod) of Torts § 566 (1976) [hereinafter 
Restatement]; cf. Marchiondo v. Brown, 98 N.M. 394, 404, 649 P.2d 462, 472 (1982) 
(difference between fact and opinion depends on whether ordinary person would 
understand words as expression of speaker's or writer's opinion, or as statement of 
existing fact).  

{4} In 1964, the United States Supreme Court held that the First Amendment "prohibits 
a public official from recovering damages for a defamatory falsehood relating to his 
official conduct unless he proves that the statement was made with "actual malice'--that 
is, with knowledge that it was false or with reckless disregard of whether it was false or 
not." {*483} New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254, 279-80 (1964). The 



 

 

Sullivan decision constitutionalized the common law tort of defamation. "It set a single 
standard for libel suits by public officials against the press in every court in the nation." 
Robert D. Sack & Sandra S. Baron, Libel, Slander, and Related Problems 7 (2d ed. 
1994) [hereinafter Sack & Baron].  

{5} Sullivan and its progeny are based on the premise that "[i]t is vital to our form of 
government that press and citizens alike be free to discuss and, if they see fit, impugn 
the motives of public officials." Janklow v. Newsweek, Inc., 788 F.2d 1300, 1305 (8th 
Cir.) (en banc), cert. denied , 479 U.S. 883 (1986). Indeed, the right to criticize public 
officials "lies near the core of the First Amendment." Landmark Communications, Inc. 
v. Virginia, 435 U.S. 829, 838 (1978). Thus, at least since Sullivan, fiery political 
dialogue, rhetoric, and public debate have been protected under the First Amendment. 
See Mendoza v. Gallup Indep. Co., 107 N.M. 721, 725, 764 P.2d 492, 496 (Ct. App. 
1988). Therefore, the courts have been "particularly assiduous in using protections 
given opinion by common and constitutional law as tools to shelter strong, even 
outrageous, political speech." Sack & Baron, supra, at 226.  

{6} "The actual malice requirement was thought to be necessary, because if the makers 
of some inevitably false statements about public officials (that is, statements made 
without actual malice) were not insulated from defamation liability, then there would be 
substantial danger that the first amendment rights of speakers would be unduly chilled." 
Arlen W. Langvardt, Media Defendants, Public Concerns, and Public Plaintiffs: 
Toward Fashioning Order from Confusion in Defamation Law, 49 U. Pitt. L. Rev. 
91, 96 (1987). The failure to dismiss an unwarranted libel suit might necessitate long 
and expensive trial proceedings that would have an undue chilling effect on public 
discourse. See Time, Inc. v. McLaney, 406 F.2d 565, 566 (5th Cir.), cert. denied, 395 
U.S. 922 (1969); Myers v. Plan Takoma, Inc., 472 A.2d 44, 50 (D.C. 1983) (per 
curiam) (on issues of public importance where even nonmeritorious claim may stifle 
robust debate, motion to dismiss is appropriate exercise for the court); see also State 
v. Powell, 114 N.M. 395, 398, 839 P.2d 139, 142 (Ct. App. 1992) (recognizing chilling 
effect of criminal libel statute). Therefore, "every defamation action governed by New 
York Times Co. v. Sullivan contemplates a threshold, constitutional inquiry by the 
court concerning whether the publication at issue is reasonably capable of bearing a 
false, defamatory meaning." C. Thomas Dienes & Lee Levine, Implied Libel, 
Defamatory Meaning, and State of Mind: The Promise of New York Times Co. v. 
Sullivan, 78 Iowa L. Rev. 237, 281 (1993) [hereinafter Dienes & Levine]; see, e.g., 
Chapin v. Greve, 787 F. Supp. 557, 562 (E.D. Va. 1992) (mem. op.) (threshold inquiry 
is whether article is defamatory), aff'd sub nom. Chapin v. Knight-Ridder, Inc., 993 
F.2d 1087 (4th Cir. 1993); cf. Marchiondo, 98 N.M. at 400, 649 P.2d at 468 (courts 
must determine in the first instance whether alleged statement was constitutionally 
protected expression). Based on this standard, the trial court should determine, at the 
earliest possible stage, whether the plaintiff can establish that statements regarding a 
public figure are (1) false; (2) defamatory; and (3) evidence of actual malice. See 
Dienes & Levine, supra, at 281-83.  



 

 

{7} The Sullivan standard applies to Andrews as an elected official. See Garrison v. 
Louisiana, 379 U.S. 64, 67 (1964). Where public figures are involved in issues of public 
concern, the Constitution contemplates a bias in favor of free speech. This bias 
sometimes works to the detriment of the right of public figures to obtain compensation 
for damage to their reputations. See Buckley v. Littell, 539 F.2d 882, 889 (2d Cir. 
1976), cert. denied , 429 U.S. 1062 (1977).  

{8} It is within this legal framework that we measure Plaintiffs' allegations.  

A. February 14, 1991  

{9} Plaintiffs identify an article regarding the departure of the city manager, Charles 
Norwood, as the opening salvo in Defendants' "pattern of malicious, reckless and bad 
faith conduct, in both investigation and {*484} reporting, with the purpose and effect of 
defaming the good characters and reputations of plaintiffs." The article rhetorically 
raises ten questions as to why Norwood might have resigned. Plaintiffs specifically 
target question seven, "Did you, Mr. Norwood, get tired of the village's appearance of 
impropriety by having the same people serve on several boards where money switches 
hands." However, because defamatory statements must be "concerning the plaintiff[,]" 
SCRA 1986, 13-1002(B)(3) (Repl. 1991), none of the Plaintiffs has a legal basis to 
complain about the question regarding the "village's appearance of impropriety."  

{10} In Sullivan , the jury found that readers of a New York Times advertisement could 
fairly infer that the accusations of misconduct made against the police actually defamed 
Sullivan as Commissioner of Public Affairs. The United States Supreme Court rejected 
this finding of the Alabama jury and the state appellate courts that affirmed it, saying:  

There is no legal alchemy by which a State may thus create the cause of action that 
would otherwise be denied for a publication which, as respondent himself said of the 
advertisement, "reflects not only on me but on the other Commissioners and the 
community." Raising as it does the possibility that a good-faith critic of government will 
be penalized for his criticism, the proposition relied on by the Alabama courts strikes at 
the very center of the constitutionally protected area of free expression. We hold that 
such a proposition may not constitu-tionally be utilized to establish that an otherwise 
impersonal attack on governmental operations was a libel of an official responsible for 
those operations.  

Sullivan, 376 U.S. at 292 (footnote omitted); see also Rosenblatt v. Baer, 383 U.S. 
75, 83 (1966) ("A theory that the column cast indiscriminate suspicion on the members 
of the group responsible for the conduct of this governmental operation is tantamount to 
a demand for recovery based on libel of government, and therefore is constitutionally 
insufficient.").  

{11} This does not mean that the First Amendment should be read to automatically 
prohibit actions for group defamation, even if the group is composed of government 
officials. See Brady v. Ottaway Newspapers, Inc., 445 N.Y.S.2d 786, 793 n.4 (App. 



 

 

Div. 1981). However, "[i]n a close case on the issue of whether defamatory speech is 
"of and concerning' an individual or the government itself, it should be construed as of 
and concerning the government." Rodney A. Smolla, Law of Defamation § 2.28[3], at 
2-99 (1994) [hereinafter Smolla]. Thus, when the criticism can legitimately be 
interpreted as criticism of a government entity, rather than a government official, the 
First Amendment requires adoption of the former interpretation. Id.; see Sack & Baron, 
supra, at 164-65; see also Laurence H. Tribe, American Constitutional Law § 12-12, 
at 863 (2d ed. 1988) ("[B]ecause critical discussion of government ordinarily involves 
attacks on individual officials as well as impersonal criticisms of government policy, all 
defamation claims of aggrieved public officials must be examined closely in order to 
close what would otherwise be a back door to official censorship."). The statement 
challenged by Andrews regarding "the Village's appearance of impropriety" is, on its 
face, criticism of a government entity and therefore is not a proper basis for a 
defamation claim by a government official. See Saenz v. Morris, 106 N.M. 530, 534, 
746 P.2d 159, 163 (Ct. App.) (impersonal criticism of government is not libel of 
government official), cert. denied, 106 N.M. 511, 745 P.2d 1159 (1987); cf. Johnson v. 
Delta-Democrat Publishing Co., 531 So. 2d 811, 815 (Miss. 1988) (editorial focusing 
on city council did not defame defendant individually).  

{12} Plaintiffs also complain about the statement: "And then there's Councilor Andrews 
who helped approve the members on the Lodgers Tax Committee and their budget, 
only to receive $3,000 from the same tax committee to help advertise his Golden Aspen 
(motorcycle) Rally, a for-profit corporation." The complaint alleges that this statement 
"implies malfeasance in office, which is untrue and unjustified." Andrews does not 
allege, however, that anything in the statement is untrue. These allegations are 
insufficient. {*485} "Truth may not be the subject of either civil or criminal sanctions 
where discussion of public affairs is concerned." Garrison, 379 U.S. at 74. Thus, the 
First Amendment requires that "a public-figure plaintiff must show the falsity of the 
statements at issue in order to prevail in a suit for defamation." Philadelphia 
Newspapers, Inc. v. Hepps, 475 U.S. 767, 775 (1986). Since Plaintiffs do not claim 
that the statements are untrue, the mere allegation that such statements imply 
malfeasance is insufficient to support a claim of defamation.  

B. April 22, 1991  

{13} The Ruidoso News published an article by Stallings titled, "LTC could be the 
goose that laid the golden egg for some." Without specifying any particular statement, 
the complaint alleges that the article "inaccurately states facts and declares an 
inaccurate conflict of interest on the part of Andrews in the performance of his official 
duties, and further implies misrepresentation on the part of Ron Andrews, individually, in 
the preparation of the financial statement for plaintiff, Golden Aspen Rally, Inc."  

{14} Initially, we note that Defendants do not bear the burden to discern how this article 
has defamed Plaintiffs. Rather, the latter "must plead precisely the statements about 
which they complain." Royal Palace Homes, Inc. v. Channel 7, 495 N.W.2d 392, 396 
(Mich. Ct. App. 1992); see also Phantom Touring, Inc. v. Affiliated Publications, 953 



 

 

F.2d 724, 728 n.6 (1st Cir.) (because defendant is entitled to know precise language 
challenged, plaintiff is limited to complaint in defining scope of defamation), cert. 
denied, 112 S. Ct. 2942, 119 L. Ed. 2d 567 (1992); cf. Smolla, supra , § 12.05[5], at 
12-26.1 (defamation pleading requirements have "a tradition of greater factual detail and 
specificity with regard to most elements of the complaint than might otherwise be true in 
civil actions"). Reading the April 22, 1991 article, there is no statement which is so 
obviously defamatory as to require us to reverse the judgment of the district court. See 
Bitsie v. Walston, 85 N.M. 655, 659, 515 P.2d 659, 663 (Ct. App.) ("A defamatory 
meaning will not be given to words unless such a meaning is their plain and obvious 
import."), cert. denied, 85 N.M. 639, 515 P.2d 643  

{15} Second, the factual statements are true and therefore the "implication of 
misrepresentation" cannot constitutionally serve as the predicate for a defamation 
complaint by a public official regarding a matter of public concern. See Garrison, 379 
U.S. at 74; see also Strada v. Connecticut Newspapers, Inc., 477 A.2d 1005, 1012 
(Conn. 1984) ("The media would be unduly burdened if, in addition to reporting facts 
about public officers and public affairs correctly, it had to be vigilant for any possibly 
defamatory implication arising from the report of those true facts.")  

C. September 26, 1991  

{16} The Ruidoso News published an editorial titled, "Law and order took a vacation." 
Plaintiffs argue that the article is untrue and "implies disloyalty and malfeasance" based 
on the statement in the article that: "We don't agree with Ruidoso's mayor and council 
and Ruidoso Downs' mayor who say that the problems [with the Motorcycle Rally] were 
no big deal." Plaintiff's challenge to this editorial contains at least two infirmities.  

{17} First, we again note that this statement does not refer to any Plaintiffs individually, 
but rather to the "mayor and council." Therefore, this statement is insufficient to support 
Plaintiffs' claim of defamation against them personally.  

{18} Second, the statement was advanced in an editorial context, which indicated that it 
was a forum for the expression of opinion, not the recitation of fact. See generally 
Smolla, supra, § 6.08[3][c], at 6-28 to -34 (discussing "fact/opinion problem"). Although 
confusion existed over whether opinion on such public matters was constitutionally 
protected per se prior to 1990, the United States Supreme Court addressed the problem 
in Milkovich v. Lorain Journal Co., 497 U.S. 1 (1990). That case involved a high 
school wrestling coach, Milkovich, who brought a defamation action in state court 
against a local newspaper {*486} based on a column that discussed an investigation of 
an incident in which the coach was involved. The column concluded:  

Anyone who attended the meet, whether he be from Maple Heights, Mentor, or impartial 
observer, knows in his heart that Milkovich and Scott lied at the hearing after each 
having given his solemn oath to tell the truth. But they got away with it. Is that the kind 
of lesson we want our young people learning from their high school administrators and 
coaches? I think not.  



 

 

Id. at 7 n.2.  

{19} The Milkovich Court refused to recognize a per se "First Amendment-based 
protection for defamatory statements which are categorized as `opinion' as opposed to 
`fact.'" Id. at 17. However, the Court continued to recognize the truth requirement of 
Hepps, 475 U.S. at 775, saying:  

Foremost, we think Hepps stands for the proposition that a statement on matters of 
public concern must be provable as false before there can be liability under state 
defamation law, at least in situations, like the present, where a media defendant is 
involved. Thus, unlike the statement, "In my opinion Mayor Jones is a liar," the 
statement, "In my opinion Mayor Jones shows his abysmal ignorance by accepting the 
teachings of Marx and Lenin," would not be actionable. Hepps ensures that a statement 
of opinion relating to matters of public concern which does not contain a provably false 
factual connotation will receive full constitutional protection.  

Milkovich , 497 U.S. at 19-20 (footnote omitted).  

{20} Milkovich did not, then, eliminate constitutional protection for political opinion, 
"[r]ather, the Court chose to articulate the constitutional rules in terms of the 
requirement that state defamation actions be based upon statements of fact provable as 
false." Smolla, supra, § 6.01[2], at 6-4.1 to 6-5. Moreover, Milkovich's reliance on 
Hepps furthered the requirement that it is the plaintiff who must allege and prove the 
actual falsity of the statements, "when the plaintiff is a public official or public figure, or 
when the statements are matters of public concern published by a media defendant." 
Moyer v. Amador Valley Joint Union High Sch. Dist., 275 Cal. Rptr. 494, 497 n.2 (Ct. 
App. 1990); see Milkovich , 497 U.S. at 16. Thus, after Milkovich, "[o]pinion is not 
protected per se by the Constitution, yet because opinion can be proved neither true nor 
false and a plaintiff must prove falsity to succeed, it remains nonactionable as a matter 
of constitutional law." Sack & Baron, supra, at 213.  

{21} Whether or not problems with the Motorcycle Rally were a "big deal" is not 
something Plaintiffs can prove to be false. See Moyer, 275 Cal. Rptr. at 497 (terms 
"worst teacher" and "babbler" not susceptible of being proved true or false). Under 
Milkovich, therefore, the editorial statement challenged by Plaintiffs is not actionable.  

D. April 22, 1992  

{22} Plaintiffs' complaint also alleges:  

Stallings stated to others that the Ruidoso Police had been told to refrain from restricting 
the activities of the motorcyclists, because it might precipitate altercations, which might 
in turn cause Ron Andrews' (implying the Golden Aspen Rally, Inc.) liability insurance to 
increase, thereby implying a malfeasance of office or undue influence on the part of 
Counselor Ron Andrews, and which statement was untrue.  



 

 

{23} Once again, even assuming that Stallings made the described statement and that it 
was untrue, Plaintiffs were not defamed. Initially, we note that Plaintiffs do not allege 
that Councilor Andrews or either of the other Plaintiffs told police to refrain from 
restricting cyclists, so it is difficult to see how any of them are defamed. See Ferguson 
v. Watkins, 448 So. 2d 271, 275 (Miss. 1984) (defamation must be clearly directed 
toward plaintiff and "not be the product of innuendo, speculation or conjecture").  

{24} Moreover, although Councilor Andrews might infer that these statements implied 
misfeasance in office, such statements disclose the factual basis for Stallings' {*487} 
conclusion that the risk of altercations might in turn cause Andrews' liability insurance to 
increase. Statements recognizable as opinion because the factual premises are fully 
revealed are not a proper predicate for a defamation claim. See Phantom Touring, 953 
F.2d at 729-30; Mathias v. Carpenter, 587 A.2d 1, 3 (Pa. Super. Ct. 1991), appeal 
denied , 602 A.2d 860 (Pa. 1992). "A simple expression of opinion based on disclosed 
or assumed nondefamatory facts is not itself sufficient for an action of defamation, no 
matter how unjustified and unreasonable the opinion may be . . . . Restatement, supra, 
§ 566 cmt. c.  

E. April 30, 1992  

{25} The Ruidoso News published an article by Stallings titled, "Councilor J.D. James 
lashes out at board's power play." The opening sentence captures the theme and sets 
the tone of the article: "An angry Ruidoso Councilor J.D. James scolded Lodgers Tax 
Advisory Board (LTAB) Chairman Jay Francis Tuesday for what he perceived as a plan 
to unseat Convention Bureau Director Kathleen Michelena." In the course of the article, 
however, Stallings wrote:  

The plan to unseat Michelena has been rumored around village hall for many weeks.  

. . . .The speculation is that Nancy Radziewicz, a good friend of Councilor Andrews, 
also a voting member of the chamber, was the heir apparent for the newly created 
job, which would duplicate Michelena's job.  

Radziewicz and husband, Michael, are long-time friends of Andrews. They sold their 
West Winds Lodge to the councilor and, according to a statement Andrews made 
last year, they still carry his mortgage.  

{26} Plaintiffs' complaint alleges that these statements were "implying a use of office on 
the part of Ron Andrews for personal financial protection or gain, which is untrue." 
However, there is no fair inference that Andrews was doing anything illegal or immoral, 
only "speculation" that a friend of his might get a job with the convention visitor's 
bureau. Such a statement is insufficient to support a claim of defamation by a public 
official. As the Supreme Court of California pointed out when considering a similar 
claim:  



 

 

The implication that [city council members] were motivated by selfish interest rather 
than the public good is well within the bounds of protected political debate. A statement 
regarding (1) a public official's business, social, or political affiliations, and (2) how those 
affiliations seem reflected in decision-making hardly constitutes a libelous charge of 
bribery and corruption.  

Okun v. Superior Court, 629 P.2d 1369, 1374 (Cal.) (en banc) (citation omitted), cert. 
denied , 454 U.S. 1099 (1981). Moreover, any implication of impropriety is once again 
based on disclosed facts, which allows readers to form their own opinions and would 
therefore not even meet common law defamation standards. Phantom Touring, 953 
F.2d at 730-31; see Restatement, supra, § 566 cmt. c.  

{27} The April 30, 1992 issue of the Ruidoso News also carried an article under the 
headline, "Quick thinking really pays off." This article discusses how Lodgers Tax 
Advisory Board Chairman Jay Francis called the previous year's budget, "a run away 
horse" and attempted to "recapture the spirit of LTC funding with new addendums to the 
LTC resolution." The complaint alleges that the "article states[:] `Francis had said that 
organizations like Councilor Ron Andrews' Golden Aspen Motorcycle Rally should not 
receive lodgers tax money', which statement is untrue, and the article further 
inaccurately and unfairly states what occurred at the Village Council meeting, implying 
malfeasance in office on the part of Councilor Ron Andrews."  

{28} This allegation is, at the least, ambiguous. Are Plaintiffs alleging that Francis did 
not say the Rally should not receive lodgers tax money or that it is untrue that the Rally 
should not receive such funding? Defendants are not obligated to guess how this 
statement is untrue, how the article "inaccurately and unfairly states what occurred at 
the Village Council meeting," or how it was "implying malfeasance in office on the part 
of {*488} Councilor Ron Andrews." Our courts will not strain to find defamation. See 
Bitsie, 85 N.M. at 659, 515 P.2d at 663.  

F. May 11, 1992  

{29} The Ruidoso News published an editorial captioned, "What happened?" The 
editorial begins: "Ruidoso's Village Council is battling the budget, conducting hearings 
to form next year's financial plan and chip away at what Mayor Victor Alonso said is an 
$800,000 deficit." The editorial also asks: "[W]hat have these guys been doing while the 
deficit creeped up near the million dollar mark?" Plaintiffs claim these statements imply 
"that the council had allowed or approved a budget which resulted in an $800,000 
deficit, which is untrue, as opposed to balancing the budget, thereby implying a failure 
or misrepresentation in the performance of official duties."  

{30} Contrary to Plaintiffs' assertions, no such implication is required and such 
statements are not defamatory in the context of discussing the expenditure of public 
funds by public officials. See, e.g., Kotlikoff v. Community News, 444 A.2d 1086, 
1091-92 (N.J. 1982) (letter to the editor speculating that plaintiff mayor and city tax 
collector could be "engaged in a huge coverup" is protected opinion). And, once again, 



 

 

the statements about which Plaintiffs complain relate to actions allegedly taken by the 
government, i.e., the Village Council and the Mayor, not the Plaintiffs personally.  

G. June 22, 1992  

{31} An article by Stallings titled, "Councilor Ron Andrews lines out area law officers" 
and another captioned, "Councilor misuses his office" appeared in the June 22, 1992 
edition of the Ruidoso News. Plaintiffs allege that these articles "misrepresent what 
occurred at a Village Council meeting, misquote statements made by Andrews, and 
further inaccurately indicate that the council inadequately budgeted for and funded law 
enforcement." Once again, Plaintiffs' failure to specify in what particular way these 
statements were untrue justifies the district court's dismissal.  

{32} The June 22, 1992 edition of the Ruidoso News also carried a sketch of the new 
Civic Events Center with the caption:  

Councilor Ron Andrews' Golden Aspen Motorcycle Rally literature promotes that 
Ruidoso is building the rally a new home, which also happens to be the new Civic 
Events Center. The literature also claims that the rally is an official Aspenfest event of 
the Ruidoso Valley Chamber of Commerce. Chamber Officials disagree.  

{33} Plaintiffs' complaint alleges: "The statement that the rally is not an official 
Aspenfest event is untrue, and implies misrepresentation on the part of Ron Andrews, in 
both his official and individual capacities, as well as on the part of Golden Aspen Rally, 
Inc." A statement is not, however, necessarily defamatory merely because it is untrue. 
See Mead v. True Citizen, Inc., 417 S.E.2d 16, 17 (Ga. Ct. App. 1992). In order to be 
defamatory, a statement must render the subject "contemptible or ridiculous in public 
estimation, or expose him to public hatred or contempt." Bookout, 97 N.M. at 339, 639 
P.2d at 1193. Even if chamber officials disagree over whether the Motorcycle Rally is 
"an official Aspenfest event," neither Andrews nor the Corporation are defamed by such 
a disagreement.  

{34} This allegation of defamation also appears to be the only claim advanced by the 
Corporation. While a corporation has the right to bring a claim of defamation, "[w]hether 
a corpora-tion's standing in the community was actually diminished is not relevant if the 
publication at issue did not falsely charge the corporation itself with some kind of 
impropriety . . . ." Church of Scientology v. Flynn, 578 F. Supp. 266, 268 (D. Mass. 
1984). Therefore, this statement is insufficient to support a claim of defamation by either 
Andrews or the Corporation.  

H. July 2, 1992  

{35} The Ruidoso News published an article by Stallings titled, "Taxpayers will pick up 
tab for rally security." Plaintiffs' complaint challenges this article, arguing that:  



 

 

[The] article inaccurately implies special treatment for the Golden Aspen Motorcycle 
Rally, in the security plan for it, as {*489} compared with other Village events, and 
further indicates malfeasance in office by "Rally owner and Village Councilor, Ron 
Andrews", in that he "at no point in the discussion declared a conflict of interest, he 
voted twice", where in fact there was no conflict of interest, and his voting was lawful 
and appropriate. The article contains other inaccurate statements and innuendos with 
regard to security for and the cost of the rally.  

{36} Merely alleging that the article "implies special treatment for the Golden Aspen 
Motorcycle Rally" or contains "innuendos with regard to security for and the cost of the 
rally" is legally insufficient to support a claim of defamation when the matters under 
discussion are of public interest and involve the expenditure of public funds. The 
complaint does not allege any of the statements are untrue. See Garrison, 379 U.S. at 
74. Further, as previously discussed, whether Andrews had a conflict of interest is 
"actionable only if it implies the allegation of undisclosed defamatory facts as the basis 
for the opinion." Restatement, supra, § 566.  

I. July 16, 1992  

{37} Stallings wrote an article titled, "Where's Batman when you need him?" Plaintiffs 
again complain that a statement in the article is misleding and inaccurate, and implies 
malfeasance in office. The statement at issue reads: "In the case of the indispensable 
motorcycle rally, we both spend and save. The trick is to be sure Andrews gets enough 
taxpayers' money for his private venture to add to an already handsome profit . . . ."  

{38} Along with the article's title and its appearance on the editorial page, the use of 
terms such as "indispensable," "trick," and "handsome" indicate that this is not a factual 
statement which can be proven false. See Hepps, 475 U.S. at 775; cf. Miskovsky v. 
Oklahoma Publishing Co., 654 P.2d 587, 594 (Okla.) (editorial stating that candidate 
"sunk to a new low" and his words were "despicable and stupid" insufficient to support 
defamation claim), cert. denied, 459 U.S. 923 (1982).  

J. August 10, 1992  

{39} Plaintiffs challenge a statement in an editorial titled, "Looking forward to civic 
center opening." The editorial focuses on the initial question: "Who can speak `officially' 
for the Village of Ruidoso?" In the course of discussing various statements as to when 
the convention center would open, the editorial states:  

Wicker recalled that this isn't the first time misinformation has been disseminated about 
the village's new civic events center. A couple of months ago, Councilor Ron Andrews 
printed in his motorcycle rally brochure that the village had built the center specifically 
as a home for his event. Apparently that statement was made without being cleared 
through the Convention and Visitors Bureau, the village manager or the council.  



 

 

{40} Plaintiffs' complaint alleges that "[s]uch statements are untrue, and are misleading, 
and imply that Ron Andrews has misused his official position." Once again, a fair 
reading of the statements do not require such an implication, and the complaint fails to 
state a constitutionally permissible cause of action.  

K. August 17, 1992  

{41} On this date, Frankie Jarrell wrote a piece titled, "The truth shall set you free . . . ." 
The article begins with a quote from songwriter Bob Dylan, then states: "Funny thing 
how some people are dying to get their names in the paper while others would give 
anything to slink off into anonymity. Take politicians, for example." Plaintiffs complain 
about the following:  

Al Junge wondered the other day what we would write about if we didn't have Councilor 
Ron Andrews.  

So, Al, what's your point?  

How many village councilors ask for and get tax money to promote their own 
enterprise? We can think of just one.  

How many councilors helped draft a "special events policy" designed for their {*490} 
own rowdy event? We can think of only one.  

How many councilors don't bother to declare a conflict when issues involving their 
business come up for debate and vote--issues like auditing lodgers? We know of one 
who just happens to be a lodger, and instead of declaring a conflict, participated in the 
debate and voted against audits, saying he wouldn't vote to have himself audited.  

How many councilors have gone before the council asking for an amendment to an 
ordinance affecting land they just purchased? One that we can think of.  

How many councilors, when they finally declare a conflict, continue to participate in 
discussions over their request, and even advise the council how to proceed? Just one.  

And, how many Ruidoso councilors have ever threatened to sue the council/ 
village/themselves? We know of two on this council.  

We don't make the news; we just print it.  

{42} Plaintiffs' complaint alleges that the foregoing "inaccurately and unfairly states or 
represents the events as they actually occurred, and imply impropriety or malfeasance 
in office on the part of Ron Andrews." Once again, however, Plaintiffs do not challenge 
the truth of the factual statements but merely the "implication" of impropriety and 
malfeasance. Thus, Plaintiffs do not state a claim that can withstand First Amendment 
scrutiny.  



 

 

L. September 3, 1992  

{43} Stallings wrote an article titled, "Questions remain over motorcycle rally rules." The 
article begins:  

Ruidoso residents may have the impression that something happened about controlling 
unruly bikers this year, but not much happened.  

Although residents called for the Ruidoso Village Council to institute protections against 
the violence and destruction that erupted during last year's Golden Aspen Motorcycle 
Rally, the owner of the event won't have to do things much differently this year.  

{44} The majority of the article reiterates the alleged conflict of interest between 
Andrews acting both as an owner of the event and as a Village Councilor who 
supervises the Lodgers Tax Committee and the police department. Among other 
statements challenged by Plaintiffs are the following:  

According to state statutes, no elected municipal officer during his elected term shall 
acquire a financial interest in any new or existing business venture or business property 
of any kind when such officer believes or has reason to believe that the new financial 
interest will be directly affected by his official act.  

Violation of the provisions of that statute is grounds for removal or suspension from 
office.  

State statutes also contain a conflict clause that requires an elected official to disclose 
any conflict of interest to other members before a related vote and to have that conflict 
recorded in the official minutes.  

Andrews appears to have ignored that provision on several occasions such as his votes 
on lodgers tax allocations that included his own business, and when he vocally opposed 
any bond requirement or contribution toward police protection from owners of events 
impacting the village.  

{45} The article clearly discloses the factual basis for the conclusion that Andrews 
apparently ignored the state statute. Thus, these statements are not actionable. See 
Restatement, supra, § 566; cf. Long v. Egnor, 346 S.E.2d 778, 787-88 (W. Va. 1986) 
(assertion that some threatened action will violate the law is nondefamatory).  

M. Conclusion  

{46} For the reasons discussed above, all of Andrews' defamation claims fail. In 
addition, the Corporation's one claim of defamation, which is based on the June 22, 
1992 article, also fails. Finally, we note that we were unable to find any specific 
allegation that any of the articles defamed Jill Andrews. Since defamation is personal, a 



 

 

plaintiff {*491} has no cause of action for the defamation of his or her spouse. See 
Gugliuzza v. K.C.M.C., Inc., 606 So. 2d 790, 791-92 (La. 1992).  

{47} The district court was correct in dismissing Plaintiffs' defamation claims. See 5A 
Charles A. Wright & Arthur R. Miller, Federal Practice and Procedure § 1357, at 359 
(1990) ("When the claim alleged is a traditionally disfavored "cause of action,' such as 
malicious prosecution, libel, or slander, the courts tend to construe the complaint by a 
somewhat stricter standard and are more inclined to grant a Rule 12(b)(6) motion to 
dismiss.").  

II. INTENTIONAL INFLICTION OF EMOTIONAL DISTRESS  

{48} In recent years, public figures increasingly have attempted to use the intentional 
infliction of emotional distress claim "to make an end-run around the obstacles posed by 
defamation law's harm to reputation element and its constitutional aspects." Arlen W. 
Langvardt, Stopping the End-Run by Public Plaintiffs: Falwell and the 
Refortification of Defamation Law's Constitutional Aspects, 26 Am. Bus. L.J. 665, 
666 (1989) (footnote omitted) [hereinafter Stopping theEnd-Run ]. In Hustler 
Magazine, Inc. v. Falwell, 485 U.S. 46 (1988), the Supreme Court "drastically limited, if 
not eliminated, public officials' and public figures' ability to employ the emotional distress 
option to evade the obstacles imposed by defamation law." Stopping the End-Run, 
supra, at 668.  

{49} Mere insults, especially in the context of a political dispute, do not exceed the 
bounds of decency. See Koch v. Goldway, 817 F.2d 507, 510 (9th Cir. 1987). 
Therefore, "[t]he stringent requirements for stating a cause of action render the tort's 
usefulness as a weapon against pure expression, particularly by the media, rare." Sack 
& Baron, supra, at 678 (footnotes omitted); see, e.g.,Conroy v. Kilzer, 789 F. Supp. 
1457, 1467-68 (D. Minn. 1992) (newspaper article disclosing that fire chief had interests 
in bars destroyed by possible arson insufficient to support claim).  

{50} To recover for the intentional infliction of emotional distress a plaintiff must show 
that the defendant's conduct was extreme and outrageous, and was done recklessly or 
with the intent to cause severe emotional distress. Mantz v. Follingstad , 84 N.M. 473, 
480, 505 P.2d 68, 75 (Ct. App. 1972), overruled on other grounds by Peralta v. 
Martinez , 90 N.M. 391, 392, 564 P.2d 194, 195 (Ct. App. 1977). Extreme and 
outrageous conduct is "beyond all possible bounds of decency, and to be regarded as 
atrocious, and utterly intolerable in a civilized community." Id. (quoting Restatement 
(Second) of Torts § 46 (1965)); see generally X.E. "Javier" Acosta, The Tort of 
"Outrageous Conduct" in New Mexico: Intentional Infliction of Emotional Harm 
Without Physical Injury , 19 N.M. L. Rev. 425 (1989) (discussing history and 
application of tort of outrageous conduct).  

{51} Plaintiffs claim intentional infliction of emotional distress arising from four specific 
instances.  



 

 

{52} First, Plaintiffs allege that Stallings requested and received from Andrews copies of 
the Corporation's 1990 tax return. Plaintiffs allege that Stallings then gave information 
about Plaintiffs to the IRS. As a consequence of Stallings' "report" Plaintiffs claim that 
the IRS scheduled an audit of both Andrews personally and the Corporation. Plaintiffs 
allege that these audits were time-consuming, costly, and stressful. We cannot, 
however, consider it "atrocious" that Stallings contacted the IRS to report his suspicions 
regarding Plaintiffs' income tax filings. Whatever Stallings' motivations, the law 
encourages citizens to report any suspected violation of the tax laws to the IRS. See 
Barker v. Lein , 366 F.2d 757, 758 (1st Cir. 1966) (per curiam); see also 26 U.S.C. § 
7623 (1988) (authorizing payment of fees to such informants). Furthermore, we have 
not reached the point where a lawful attempt to assist law enforcement agents is 
considered odious. See Saunders v. Board of Directors, WHYY-TV , 382 A.2d 257 
(Del. Super. Ct. 1978). Therefore, such actions are not "beyond all possible bounds of 
decency."  

{*492} {53} Second, Plaintiffs allege that "defendants, and more particularly Chuck 
Stallings, have repeatedly attempted to interfere with or prevent the 1992 Golden Aspen 
Rally convention, by making [sic] and reporting that the insurance coverage therefore 
was totally inadequate for the event." Plaintiffs allege that Defendants accomplished this 
by making "reports" to the New Mexico Department of Insurance as well as "to public 
officials and local citizens of the Village of Ruidoso, and to the Naughton Insurance 
Company," which had previously insured the Motorcycle Rally. It was not, however, 
"beyond all possible bounds of decency" for Stallings to contact the New Mexico 
Department of Insurance or Plaintiffs' insurance carrier while attempting to determine if 
the coverage was adequate. Cf. Freihofer v. Hearst Corp., 480 N.E.2d 349, 354-55 
(N.Y. 1985) (publication of confidential, but lawfully obtained, matrimonial court files is 
not outrageous).  

{54} Third, Plaintiffs claim that Stallings wrote and published an article on July 9, 1992, 
which reported that "high density development has been proposed for prime property 
across from White Mountain Meadows[.]" This property had been purchased by 
Andrews and his wife. Plaintiffs allege that the article "resulted in a protest by an 
adjacent land owner, who then accused the Village Council of impropriety, and thereby 
caused repeated confusion and delay in the lawful and appropriate lifting of a village 
ordinance as to such land, and resulted in a cloud on the title to the property and Ron 
Andrews' and Jill Andrews' inability to negotiate or complete the sales of two parcels 
within that property." A zoning request to a public board is, however, newsworthy. See 
Walters v. Linhof, 559 F. Supp. 1231, 1237 (D. Colo. 1983) (mem. op.). Thus, 
coverage of such an event cannot be considered "utterly intolerable," as Plaintiffs claim.  

{55} Fourth, the August 13, 1992 edition of the Ruidoso News carried an article by 
Stallings captioned, "Councilor Ron Andrews threatens to sue village." In this article 
Stallings wrote:  

Andrews failed in his bid at the council meeting Tuesday to delete a 1983 provision tied 
to his five-acre tract that limits lot size to no less than one acre.  



 

 

However, he said he intends to proceed with plans even if the final determination has to 
be brought before the courts.  

That would have councilor Andrews suing the village he represents, which could be a 
bad political move if he intends to run for office in the future.  

{56} As a general proposition, accurate publication of newsworthy events does not give 
rise to a cause of action for intentional infliction of emotional distress. See McNamara v. 
Freedom Newspapers, Inc., 802 S.W.2d 901, 905 (Tex. Ct. App.), writ denied (June 
12, 1991). More importantly, even if Andrews' statements were not intended as a threat, 
reporting his actual statements and concluding that the statements constituted a threat 
to sue the Village could hardly be "beyond all possible bounds of decency" and "utterly 
intolerable in a civilized community." See, e.g., Koch v. Goldway, 607 F. Supp. 223, 
226 (C.D. Cal. 1984) (rhetorical hyperbole in political dispute does not exceed bounds 
of decency), aff'd, 817 F.2d 507 (9th Cir. 1987).  

{57} The district court was correct in dismissing Plaintiffs' claim of intentional infliction of 
emotional distress.  

III. INVASION OF PRIVACY  

{58} New Mexico recognizes the tort of invasion of privacy. McNutt v. New Mexico 
State Tribune Co., 88 N.M. 162, 165, 538 P.2d 804, 807 (Ct. App.), cert. denied, 88 
N.M. 318, 540 P.2d 248 (1975). The tort is generally broken down into four categories: 
false light, intrusion, publication of private facts, and appropriation. See Moore v. Sun 
Publishing Corp., 118 N.M. 375, 383, 881 P.2d 735, 743 (Ct. App.), cert. denied, 118 
N.M. 430, 882 P.2d 21 (1994). Plaintiffs' claim that Defendants placed them in a "false 
light."  

{59} "False light" invasion of privacy is "a close cousin of defamation." Smolla, supra , § 
10.01[2], at 10-3. In the absence of proof of a specific false statement of fact, 
"[u]nfairness, improper tone, or unfounded implication or innuendo, even though they 
might sound as though they fit the phrase {*493} "false light,' will no sooner support a 
recovery for false-light invasion of privacy than for defamation." Sack & Baron, supra, at 
565. Thus, public figures involved in matters of public concern must hurdle the same 
constitutionally-based limitations on false light recovery as apply to defamation claims. 
See Neish v. Beaver Newspapers, Inc., 581 A.2d 619, 624-25 (Pa. Super. Ct. 1990), 
appeal denied, 593 A.2d 421 (Pa. 1991); see also Hardge-Harris v. Pleban, 741 F. 
Supp. 764, 776 (E.D. Mo. 1990) (discussing relationship between false light and 
defamation), aff'd, 938 F.2d 185 (8th Cir. 1991). "[T]he right of privacy is [therefore] 
generally inferior and subordinate to the dissemination of news." Blount v. T D 
Publishing Corp., 77 N.M. 384, 389, 423 P.2d 421, 424 (1966).  

{60} While we are not willing to accept Defendants' invitation to abolish this version of 
the tort, Professor Kelso's observation that, "[i]n the overwhelming majority of cases, 
false light is simply added on at the end of the complaint to give the complaint the 



 

 

appearance of greater weight and importance[,]" appears to be apropos in the present 
case. J. Clark Kelso, False Light Privacy: A Requiem, 32 Santa Clara L. Rev. 783, 
785 (1992). The body of Plaintiffs' complaint does almost nothing to elucidate this claim. 
Although the claim appears to be by all Plaintiffs, only individuals, not corporations, 
have a right to seek recovery for invasion of privacy. See Clinton Community Hosp. 
Corp. v. Southern Md. Medical Ctr., 374 F. Supp. 450, 456 (D. Md. 1974), aff'd , 510 
F.2d 1037 (4th Cir.), cert. denied , 422 U.S. 1048 (1975). Therefore, the district court 
properly dismissed any such claim asserted by the Corporation.  

{61} Once again, as we did when discussing Plaintiffs' related defamation claims, we 
must note that Defendants do not bear the burden to discern how they have defamed 
Plaintiffs or placed them ina false light. Our review of the complaint discloses no 
obvious basis for a legally cognizable claim of false light invasion of privacy. Because 
the tort requires "publicity," the report to the IRS and investigation of or reports 
regarding Plaintiffs' insurance do not qualify. See, e.g., Hardge-Harris, 741 F. Supp. at 
776 (reporting suspicion of wrongdoing to appropriate authorities not a basis for false 
light invasion of privacy claim). With regard to the media coverage of Plaintiffs' planned 
property development and the report of Andrews' potential suit against the Village, thse 
are matters of public concern and, absent the showing required by New York Times 
Co. v. Sullivan , cannot be attacked under the false light rubric.  

{62} The district court was correct in dismissing Plaintiffs' invasion of privacy claim.  

IV. PRIMA FACIE TORT  

{63} New Mexico first recognized a cause of action for prima facie tort in Schmitz v. 
Smentowski, 109 N.M. 386, 394, 785 P.2d 726, 734 (1990). The elements of prima 
facie tort are: (1) defendant's lawful but intentional act; (2) defendant's intent to injure 
the plaintiff; (3) injury to the plaintiff; and (4) no justification for defendant's acts. Id. at 
394, 785 P.2d at 734. The purpose of this newly recognized tort is "to provide remedy 
for intentionally committed acts that do not fit within the contours of accepted torts[.]" Id. 
at 396, 785 P.2d at 736. Thus, "prima facie tort should not be used to evade stringent 
requirements of other established doctrines of law." Id. at 398, 785 P.2d at 738; accord 
Yeitrakis v. Schering-Plough Corp., 804 F. Supp. 238, 249 (D.N.M. 1992) (" Prima 
facie tort should not be permitted to duplicate, or remedy a defect in, another 
established cause of action.").  

{64} "Attempts to use a prima facie tort theory to overcome obstacles to suits for 
defamation or injurious falsehood have typically failed." Sack & Baron, supra, at 673-
74. Thus, it also does not make sense to allow recovery under this new label for 
expressions that are protected against defamation claims. See National Nutritional 
Foods Ass'n v. Whelan, 492 F. Supp. 374, 384 (S.D.N.Y. 1980); see also James P. 
Bieg, Prima Facie Tort Comes to New Mexico: A Summary of Prima Facie Tort 
Law, 21 N.M. L. Rev. 327, 369 (1991) ("[I]t would be incongruous to allow prima facie 
tort to eliminate a requirement or restrictive feature of {*494} a traditional tort, such as 
defamation, which expresses an important public policy--freedom of speech."). In the 



 

 

present case it is clear that prima facie tort is being asserted merely to circumvent the 
established defenses to defamation.  

{65} Plaintiffs allege that Stallings provided information he had received from Plaintiffs 
regarding the Corporation's tax filings to the IRS, which led to an IRS audit. The law, 
however, does not support recovery in prima facie tort for Defendants' alleged reports to 
either the IRS or the New Mexico Department of Insurance. See, e.g., Quigley v. 
Hawthorne Lumber Co., 264 F. Supp. 214, 219 (S.D.N.Y. 1967) (allegations that 
defendants furnished false reports leading to plaintiff's wrongful arrest insufficient to 
support prima facie tort claim).  

{66} With respect to Plaintiffs' complaint regarding Defendants' coverage of Andrews' 
statements as a Village Councilor and the "high density" development, such coverage 
cannot be said to be "without justification." It is the role of a newspaper to report 
newsworthy events.  

{67} The district court was correct in dismissing Plaintiffs' claim of prima facie tort. See 
Nazeri v. Missouri Valley College, 860 S.W.2d 303, 316 n.9 (Mo. 1993) (en banc) 
(although prima facie tort claim is normally not discarded until claim is submitted on 
another ground, it may be dismissed at pleading stage when claim is clearly being 
asserted merely to circumvent established law).  

V. CONCLUSION  

{68} Defendants' allegedly defamatory statements against Andrews are all either 
protected opinion under the common law or are within the boundaries of First 
Amendment protection. Furthermore, we do not find any statements that could 
legitimately be read as defamatory of either the Corporation or Jill Andrews. Defendants' 
reports to public authorities regarding their concerns over Plaintiffs' taxes and insurance 
coverage are insufficient to support claims of intentional infliction of emotional distress, 
false light invasion of privacy, or prima facie tort.  

{69} We affirm the dismissal of Plaintiffs' complaint.  

{70} IT IS SO ORDERED.  

SPECIAL CONCURRENCE  

SPECIALLY CONCURRING  

HARTZ  

{71} I concur in the result. I join in Sections II, III, and IV of Judge Black's thorough and 
thoughtful opinion. I also join in much of Section I. In particular, I agree that a complaint 
alleging defamation against a public official must be precise regarding (1) what 
statement in a newspaper article or editorial is false and (2) in what respect the 



 

 

statement is false. As I read the complaint, the alleged problem with the articles and 
editorials is that they suggested that what happened constituted misconduct by 
Andrews. But the complaint does not adequately allege that the newspaper either (1) 
falsely reported what happened or (2) expressed opinions implying the allegation of 
undisclosed defamatory facts. See Restatement (Second) of Torts § 566 (1976).  

{72} Although I agree with the result, I differ with the opinion in one respect. The opinion 
gives too little weight to context in determining whether a statement is "of and 
concerning" an individual.  

{73} An individual can sue for defamation only if the allegedly defamatory statement is 
"of and concerning" the individual. See New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254, 
288 (1964). The majority opinion appears to hold that an allegedly libelous statement 
cannot be "of and concerning" a public official if the statement names only "the village," 
"the Council," or some other public body, regardless of the nature of the statement or 
whether the context of the publication establishes that the statement is focused on a 
particular individual. The majority opinion states: "[W]hen the criticism can legitimately 
be interpreted as criticism of a government entity, rather than a government official, the 
First Amendment requires adoption of the former interpretation." Majority Op., ___ N.M. 
at ___, ___ P.2d at ___. [slip op. at 7]  

{*495} {74} Such a requirement is unnecessary to protect the First Amendment values 
espoused by the United States Supreme Court and is not required by Supreme Court 
precedent. Although there may be sound reasons to abolish defamation actions by 
public officials, "the knowingly false statement and the false statement made with 
reckless disregard of the truth, do not enjoy Constitutional protection." Garrison v. 
Louisiana, 379 U.S. 64, 75 (1964). "[T]he use of the known lie as a tool is at once at 
odds with the premises of democratic government and with the orderly manner in which 
economic, social, or political change is to be effected." Id. Given this appraisal by the 
Supreme Court of false defamatory statements made with actual malice, it would be 
surprising if the Court cloaked such a statement with immunity just because the person 
making the statement was careful to refer to the defamed individual only by title rather 
than by proper name.  

{75} Indeed, the two Supreme Court decisions that address the "of and concerning" 
requirement-- Rosenblatt v. Baer, 383 U.S. 75 (1966) and Sullivan--suggest that it is 
the substance of the criticism (does it focus on government operations or on the 
individual office holder?) rather than the form (is the individual identified by official title 
or by proper name?) that matters.  

{76} Rosenblatt summarized the Supreme Court's position as follows: "[I]n the absence 
of sufficient evidence that the attack focused on the plaintiff, an otherwise impersonal 
attack on governmental operations cannot be utilized to establish a libel of those 
administering the operations." 383 U.S. at 80. The Court was not immunizing all attacks 
that name only governmental bodies. For example, the Court wrote: "Were the 
statement at issue in this case an explicit charge that the Commissioners and Baer or 



 

 

the entire Area management were corrupt, we assume without deciding that any 
member of the identified group might recover." Id. at 81.  

{77} More importantly, the Supreme Court has made clear that an individual may 
recover for an accusation naming a public entity if surrounding circumstances establish 
that the attack was directed at the individual. After all, the statement in Rosenblatt that 
impersonal attacks are immune from liability is prefaced by the qualification: "in the 
absence of sufficient evidence that the attack focused on the plaintiff." Thus, 
Rosenblatt states, "Even if a charge and reference were merely implicit, as is alleged 
here, but a plaintiff could show by extrinsic proofs that the statement referred to him, it 
would be no defense to a suit by one member of an identifiable group engaged in 
governmental activity that another was also attacked." Id. at 81-82.  

{78} In Rosenblatt one of the Court's two holdings was that the trial court had erred by 
permitting the jury "to infer both defamatory content and reference from the challenged 
statement itself, although the statement on its face is only an impersonal discussion of 
government activity." 383 U.S. at 82. The article at issue did not mention the plaintiff. If 
the Supreme Court had adopted the view of the panel majority that a statement is 
privileged if it "can legitimately be interpreted as criticism of a government entity," then 
the fact that "the statement on its face is only an impersonal discussion of government 
activity" should have disposed of the entire Rosenblatt litigation, because a "legitimate 
interpretation" of the article is that the plaintiff was not being criticized personally. But 
the Rosenblatt opinion implicitly rejects this view by going on to discuss the plaintiff's 
"second theory, supported by testimony of several witnesses, . . . that the column was 
read as referring specifically to him[.]" Id. at 83. (The Court then disposed of this theory 
by holding that "[e]ven accepting [plaintiff's] reading," id., the verdict must be set aside 
because the plaintiff may have been a public official yet the jury was not instructed that 
it must find actual malice. Id. at 83-88.)  

{79} Sullivan is consistent with Rosenblatt . In Sullivan the Supreme Court was 
reviewing a jury verdict. The Court's conclusion that the newspaper advertisement 
criticizing the police was not "of and concerning" Sullivan, the police commissioner, did 
not rest exclusively {*496} on the language of the advertisement, which failed to mention 
Sullivan by name or official position. The Court wrote: "Although the statements may be 
taken as referring to the police, they did not on their face make even an oblique 
reference to [Sullivan] as an individual. Support for the asserted reference must, 
therefore, be sought in the testimony of [Sullivan's] witnesses." Id. at 289. The Court 
then proceeded to review that testimony. Id. Such a review would have been totally 
unnecessary if the Court had adopted the view that the statement is immune from 
liability if it can be "legitimately interpreted" as not referring to Sullivan personally. The 
Court would simply have stated that Sullivan had no cause of action because the 
advertisement could legitimately be interpreted as criticism of the police department 
rather than as criticism of Sullivan himself.  

{80} The panel majority's approach is similar to that of the district court opinion reviewed 
in Saenz v. Playboy Enterprises, 841 F.2d 1309 (7th Cir. 1988), aff'g 653 F. Supp. 



 

 

552 (N.D. Ill. 1987). The appellate court summarized the district court's view as being 
"that a public official may never establish defamation by innuendo where such 
inferences must be drawn from allegedly defamatory statements which also render a 
critical assessment of governmental conduct." Id. at 1314. That view was rejected on 
appeal. After analyzing Sullivan and Rosenblatt, the Seventh Circuit concluded that 
the Supreme Court had "recognized that a public official could make out a claim where 
the allegedly defamatory charges were merely implicit, provided the official 
demonstrates that the accusations were made of and concerning him." Id. at 1316. 
Based on this authority, I do not believe that we can properly dismiss allegations in the 
complaint on the ground that they were not "of and concerning" Andrews just because 
the alleged defamatory statement does not mention Andrews by name, particularly 
when Andrews is mentioned by name later in the same article or editorial, or even in the 
same paragraph.  

{81} I am sympathetic to the panel majority's effort to foreclose any civil action that 
smacks of a claim for seditious libel. But Sullivan and its progeny have already 
constructed a mighty fortress against such claims. "A vast difference exists between a 
government's effort to punish speech critical of official policy or acts, where even truth 
was no defense, and an official's effort to clear his name of an allegation that he acted 
contrary to official policy and human decency, in a situation in which he must prove both 
falsity and actual malice." Sharon v. Time, Inc., 599 F. Supp. 538, 555 (S.D.N.Y. 
1984). In short, the panel majority has engaged in well-intended overkill.  


